2013. október 16., szerda

Korea egy kameralencsén keresztül - Czibolya Kálmán

Egy véletlen kapcsán találtam magam az Indeed Korea csoportban, facebookon. Nemrégiben töltöttem ki egy kérdőívet arról, milyen érdeklődést kapna egy koreai újság Magyarországon. A kis felmérést követően akadtam rá erre a csoportra, ahová azonnal jelentkeztem tagnak. A képek sokaságában, videók forgatagában találtam egy számomra kedves videót, és így ismerkedtem meg Czibolya Kálmánnal, alias CziKá-val.

- Kérlek, mutatkozz be a connectedbyseoul olvasóinak!

Filmes alkotó vagyok, jelenleg Makón élek.
2002-ben a japán-dél koreai közös foci vb szöuli záró ünnepségét láttam a magyar televízióban. Földbe gyökereztem a látottaktól. Azt gondoltam, mindenképp el akarok jutni Koreába. Látni akarom azokat az arcokat és szeretném megismerni a kultúrájukat.
A sors szeszélye, ajándéka folytán ez az álmom azután hihetetlen gyorsan teljesült.
2003 –ban már kapcsolatba is kerültem Koreával.
Magyarországon a mai napig egyetlen, s akkor első nemzetközi gyermek és ifjúsági filmes fesztiválomra /Zoom to Europe/ hívtam meg a szöuli nemzetközi filmfesztivál 2 vezetőjét áprilisban.
Augusztusban pedig, Ázsia legnagyobb televíziós és művészeti egyetemének meghívására 3 tanítványommal utazhattunk először Koreába, a Szöultól mintegy 100 km-re fekvő Anseong városába a Dinfac 2003 nemzetközi ifjúsági filmes műhelybe. Ez a megélt álmom, azután mindenestül felforgatott, s repített egészen mostanáig, s reményeim szerint a következő, s az azutáni koreai álmaimig.


- Mit látsz alapvető és tényleges különbségnek a két kultúra között, mint utazó? 

Az ázsiai kultúra európai szemmel kuriózum. Még ha Korea többségében keresztény vallású ország is, azonban csodálatos buddhista templomai igazán lenyűgözik az arra fogékony és érdeklődő idegent. Az építészet, a zenei, tánc hagyományok mind-mind egzotikus és különlegesek egy távoli utazónak. Ami szembeötlő, hogy a sajnálatos amerikanizálódás ellenére, a fiatalok is nagy számban őrzik, ápolják hagyományaikat. Ez nagyon fontos dolog, ahhoz, hogy sokáig őrizni, örökíteni tudják értékes kulturális örökségüket.

- Mit hoznál át ide onnan, illetve oda innen?
A minden helyzetben tapasztalt alázatot és tiszteletet hoznám ide tőlük. És nem vinnék innen semmit, mert akkor nem lenne miért ott lennem, ha az itthoni dolgokkal találkoznék lépten-nyomon.

- Hogy érzed, részed lett a Korea kultúra? ez miben nyilvánul meg?
Mindenképp részemmé lett az ottani kultúra. Ezt pedig, csak teljes nyitottsággal lehet befogadni. Ennek elengedhetetlen része a másik feltétlen tisztelete. Az elmúlt 10 évben, koreai utazásaim során mindig nagy tisztelettel közelítettem mindenhez, ami ott fogadott. Átélni, megélni akartam minden egyes utamon az ott tapasztaltakat. Én soha nem voltam hagyományos értelemben vett turista. Mindig azokat a helyeket, élményeket kerestem útjaim során, amik építették lelkemet, s ezek a megélt élmények újabb és újabb felfedezésekre, utakra sarkaltak. 


- Mit tanácsolnál az olyan törekvő embereknek, mint én, akik mindenáron ki akarnak jutni Koreába? 

Először is: jussanak ki mindenképp. Ne csak álmodozzanak róla, tegyenek is érte.
Ha pedig már eljutottak, akkor nyissák ki a lelküket és minden érzékszervüket, hogy befogadják az ottani élményeket. Ehhez pedig felejtsék, el az úgynevezett „európai nagy kultúrfölényt”. Egy teljesen más világot láthatnak, élhetnek meg Koreában.
Személyes tapasztalatomból mondhatom: szivacsként ittam minden egyes kint létem alatt az információkat.

-Mennyire tudtál hamar beilleszkedni oda? ( ételek változatossága, más kultúrális eltérések). 

Az előzőekből már kiderült, odaadó rajongója vagyok Koreának. Ezért az égvilágon semmi problémát nem okozott számomra az ottani lét. Sem az időeltolódás, sem az ételek, egyáltalán semmi. Sőt élveztem minden percét, a kulináris élvezeteknek. A koreai ételek lenyűgözőek számomra. Még úgy is, hogy itthon nem kedvelem az erősen fűszeres, csípős ételeket. Ennek ellenére imádom a koreai ételeket, még nem volt olyan, amit ne ettem volna meg. /Kutyát nem szolgáltak fel számomra, igaz ezt az egyet nem is tudtam volna megenni/. A nemzeti ételük a kimcsi számomra is csúcs. Minden mennyiségben tudom fogyasztani. A legnagyszerűbb, amikor a sok-sok kis tálkát elém teszik, a különböző elő és fő ételekkel, levessel, amikor betérek egy koreai étterembe.
Nagyon hamar megtanultam az életkorral és pozíciókkal kapcsolatos protokollt is, igaz idegenként, vendégként mindig prioritást élveztem vendéglátóimtól. Mivel a DIMA-n Ázsia legnagyobb televíziós és művészeti egyetemén nyaranta igen sok koreai középiskolás fiatalt taníthattam kamera technikára és képalkotásra, ezért ezzel a generációval is különleges kapcsolatom alakult ki az évek során. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy betekintést engednek mindennapi életükbe, így több generációval előttük járva is ismerhetem mindennapi életüket, gondolataikat. Számos napi, élő baráti kapcsolat jellemzi ezt a kegyelmi állapotot.


-Melyek az általad annyira kedvelt helyek ott, és miért?

Szöul a főváros, a maga 10 millió lélekszámú nyüzsgésével, történelmi helyeivel, palotáival, a régi és új épületeivel.  A Han folyó, melynek partján legközelebb hosszabb sétát tervezek. Insadong a turisták gyűjtőhelye, Myeongdong a nonstop, állandó nyüzsgés helyszíne, s a megannyi egyéb nevezetes, vagy csak az utazónak akkor élményt adó helyszínek.
Szeretem Suwont, a régi fővárost, a csodás erődjével, /Yi san/ Jeognjo király uralkodásából.
És a megannyi vidéki koreai helyszínt. Mert az igaz Korea nem Szöulban található, hanem a városfalakon kívül. /már ha még állnának a falak/ A végtelen rizsföldeket, a csodás hegyeket, vagy Jeju szigetét, ezt a szubtrópusi gyöngyszemet.
Egyszóval, mindent szeretek, ami Korea!


- Ha Magyarországot promotálnád ott, mit emelnél ki számukra a kis hazánkról?
A vendégszeretetet. Hasonlóan a koreai emberekhez. Mindig nagy szeretettel fogadtak ismeretlenek, ismerősök egyaránt.
És talán még, az ázsiai gyökereinket. Mert mára szertefoszlott a kitalált finnugor ősség minden hazugsága. Sokkal inkább közös bennünk a régi ázsiai örökség. Figyelmes szemmel, füllel felfedezhető a rokonság a zenékben, táncokban.
Éppen ezért a kultúránkat is ajánlom. S tapasztalatom szerint őket mi ugyanúgy lenyűgözzük, mint ők bennünket.
Idén nyáron meghívásomra 19 koreai fiatal vett részt filmes fesztiválunkon Zoom to Europe and Asia a DIMA-ról és nagyszerű volt látni rajtuk azt az elragadtatást, ahogyan megélték a magyar itt tartózkodást.
/www.zoomtoeurope.hu honlapunkon erről mindenki meg is győződhet/

 - Mint, ahogy említetted újra és újra visszatérsz Koreába már egy ideje. Látod az ottani fejlődést? Miben?
A technikai fejlődést mindenképpen. Ahogyan már említettem, a DIMA Ázsia legnagyobb televíziós és művészeti egyeteme. Felszereltsége egyszerűen hihetetlen, magyar léptékkel felfoghatatlan. Ezen túlmenően, a mindennapi életben is érezhető minden egyes visszatértemkor, az hogy tudnak élni a technológiai fejlődés adta lehetőségekkel. Új épületek nőnek ki, melyek a régiek mellet alkotnak egészet.
De ugyanúgy őrzik a tradíciójukat, hagyományaikat és ez is lenyűgöz. Talán ez a legfontosabb, amivel biztosítani tudják azt, hogy ez az örökség, még sok generáción keresztül fennmaradjon.


- És végül az utolsó kérdésem feléd, nehéz e külföldinek/ európainak lenni odakint?
Számomra minden pillanat csoda, amit ott tölthetek. Még úgy is hogy tudom, mint mindenütt a világon, természetesen Koreában sem minden csak fekete, vagy csak fehér.
De ezen túlmenően is nekem minden megélt élmény ünnep ott. Soha nem éreztem, hogy európaiként fölényben, vagy netán hátrányban lennék. Talán azért is, mert minden egyes alkalommal befogadó akarok lenni. Ez pedig eleve kizárja azt, hogy nehéz lenne megélnem a kint létem. Azt gondolom szerencsés vagyok, hogy részese lehetek ennek a csodának, amit Korea nyújt számomra. Igaz én magam sokat tettem is ezért hogy ezeket meg is élhessem, és ne csak álmodozzak, vágyakozzak az utóbbi időben egyre népszerű koreai sorozatok megtekintése során, vagy a K-pop előadók számait nézve a számítógép előtt.
Természetesen mindenki csak a maga élményeiről tud beszámolni.
Én ezeket élem meg újra és újra Koreában.

                                                                                                                       K.S.J
További linkek:



 
Köszönöm Czikának, amiért szánt rám időt, és türelmesen és hosszasan részletezte a kérdéseimre a válaszait :)

Ha bármiféle kérdésetek, kérésetek van az alábbi email-címen megtehetitek.
connectedtoseoul.gmail.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése